Občanka v mobilu – jak na to?

Od 20. 1. 2024 si pro nás vláda připravila novinku v podobě digitální podoby občanského průkazu. Změna je velmi jednoduchá – základem je stažení aplikace eDoklady. Jak už název napovídá, cílem bude přeměnit do digitální podoby i další doklady totožnosti, i když ne hned. Co pro nás změny v praxi znamenají?

Každý občan bude mít nově kontrolu nad tím, jaké údaje a komu předává, neboť v aplikaci vždy obdrží žádost od ověřovatele. O ztrátu se bát také nemusíte, vše je důkladně zašifrováno. Pro pověřovatele dokladu bude zase snadné, po vašem souhlasu, údaje získat. Vy se ale nemusíte obávat, že by získali více, než nezbytně potřebují. Navíc fyzická kartička OP je i nadále plně použitelná.

Kdy a jak eDoklady použít?

  • od 20. 1. 2024 je možné využít eDoklady při komunikaci s ústředními správními úřady (tj. ministerstvy, dále je to například Národní bezpečnostní úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů, Národní sportovní agentura a podobné úřady)
  • od 1. 7. 2024 se přidají kraje a obce s rozšířenou působností, policie, soudy, finanční úřady, úřady práce, ČSSZ, živnostenské úřady, katastrální úřady, matriky
  • od 1. 1. 2025 se připojí další orgány veřejné moci a vybrané soukromé osoby: okrskové volební komise, školy, vysoké školy, banky, exekutoři a notáři, zdravotní pojišťovny, obce, pošty, zastupitelské úřady

A co je pro eDoklady potřeba udělat? Vlastnit chytrý telefon a Identitu občana (datovou schránku či bankovní identitu), pro instalaci a aktualizace bude potřeba wifi připojení, pro prokazování nikoliv, aplikace Vás pak vším provede a její ovládání je velmi intuitivní:

  • aplikaci eDoklady stačí stáhnout (z Google Play nebo App Store) a přihlásit se například bankovní identitou přes Vaši banku – vše děláte právě v aplikaci, není třeba se obávat čehokoliv složitého. Odsouhlasíte předání vybraných osobních údajů, aplikace vás bude chviličku registrovat, poté si vytvoříte pin a povolíte aplikaci přístup k fotoaparátu a Bluetooth a máte hotovo!

Návod pro založení Identity občana přidáváme zde: https://chcidatovku.gov.cz/identita-obcana#zalozeni-identita-obcana.

A jak postupovat v případě ztráty telefonu?

Pokud telefon vyměníte za nový, nebo třeba ztratíte, právě díky PINu, který si vytvoříte při registraci, se Vám do aplikace nikdo nedostane a na rozdíl od klasického průkazu nebude nikdo moci vaše údaje využít. Je ovšem potřeba zvolit si PIN odlišný od hesla, kterým otevíráte telefon. Dále je možné prostřednictvím již zmíněného Portálu občana (Identita občana) svůj účet od ztraceného zařízení odpojit.

V sekci Správa dokladů v systému Portál občana je totiž možné snadno zjistit všechna zařízení, na nichž jsou Vaše eDoklady nainstalovány. V případě ztráty takového zařízení stačí klepnout na tlačítko Odebrat u toho zařízení, které si přejete od eDokladů odpojit, čímž dojde ke zrušení Vaší registrace na tomto zařízení a do aplikace se již nikdo nedostane.

Zdroj: Ministerstvo vnitra